Dlouho se již spekuluje o účelu podivných kruhovitých kamenných staveb připomínajících věže, tzv. nuraghů, na Sardinii. Podobné stavby vznikaly i na jihu Itálie, v Puglii (v „podpatku“ italské „boty“). Jejich účel ale nebyl nijak záhadný. Jak píše Francesca Marciano ve své knize Červený dům (str. 34-35, nakladatelství Alpress, příběh italského malíře z 1. pol. 20. st., jeho tuniské manželky Renée, dcery a dvou vnuček): „Když za letních odpolední žár přerůstal únosnou míru, Stellario si zalezl zdřímnout do furneddhu, oválného přístřešku postaveného z kamenů. Rolníci takové budovali po kraji už dlouhá staletí. V těchto malých kamenných mohylách mohli odpočívat, uložit si v nich nářadí a dokonce i přespat, když pracovali v sadu nebo v olivovém háji daleko od domova. Stavěly se z kamenů, které se ničím nespojovaly, a držely jen vlastní vahou. Uvnitř to příjemně vonělo kameny, senem a horkem. V zimě, když bylo vlhko a větrno, kameny dokázaly pojmout i nejslabší sluneční paprsky.“
číst dál